FASE 1: DE INFORMATIE
Royal Brinkman benaderde ons voor een advies en offerte voor een geluidsinstallatie van dit bedrijf. Na een kennismaking met de ondernemer en de bedrijfsleider en een goed gesprek over de wensen en eisen zijn wij aan de slag gegaan met de offerte.
Op basis van het gesprek hebben wij een plan gemaakt en een voorstel gedaan voor de best passende apparatuur.
De wens was om een mooi geluidsbeeld te krijgen in het gehele bedrijf, radio luisteren via internet en het gehele bedrijf moest voorzien worden van een pauze-alarmeringssysteem. Omroepen met een microfoon was in eerste instantie niet noodzakelijk. Toch hebben we in overleg deze optie wel open gehouden, mocht dit in de toekomst wel wenselijk zijn.
Welke speakers?
Omdat dit een kas betreft tekenen wij altijd speakers in met een hoge IP waarde. Hierdoor zijn deze minder gevoelig voor vocht en luchtvochtigheid en de vaak hogere temperaturen in de tuin. In dit geval is dit een dubbele projectiespeaker van Biamp.
Voor de verwerkingsruimte hebben we speakers geplaatst bij de werkplekken. Hierdoor ontstaat er meer rust in de overige werkruimte welke alleen voor "verkeer" gebruikt wordt. De kantine is voorzien van plafondluidsprekers welke naadloos in de plafondtegels gemonteerd zijn. Iedere ruimte is afzonderlijk stuurbaar in volume.
FASE 2: DE BOUWTEKENING
Na ontvangst van de bouwtekening zijn wij aan de slag gegaan met het intekenen van de speakers. Een plan onderbouwt ons advies en hierdoor wordt ook direct zichtbaar hoe het geluid zich in de ruimte zal gedragen.
De plaatsbepaling van de speakers is afhankelijk van meerdere factoren. Deze zijn voor ieder project verschillend.
In dit project hebben wij de kabelgoten als uitgangspunt genomen. De montage aan kabelgoten versnelt het montageproces enorm. Door de juiste verdeling hebben wij een egaal geluidsbeeld gecreëerd in de kas.
FASE 3: AKKOORD OP HET VOORSTEL EN DE OFFERTE
De op één na leukste fase binnen het proces. De klant is tevreden over het plan en geeft akkoord voor de uitvoering.
Vaak kunnen we de geleverde materialen snel leveren en installeren. Meestal zit hier een periode van een week tussen. Veelal afhankelijk van de drukte binnen Sol 4 op dat moment. Deze week hebben wij meestal nodig om alle producten te verzamelen, de voorbereidingen te treffen en een geschikt montage-moment te vinden.
In deze case was die tijd echter langer, omdat er pas net gestart was met de bouw van de kas. Voor de bedrijfsruimte waren de palen nog niet geslagen.
Conform de bouwplanning hebben wij de spullen besteld zodat deze op tijd binnen zouden zijn.
FASE 4: AANVANG MONTAGE
De montage van de 21 speakers in de kas, inclusief het trekken van de benodigde bekabeling hiervan, hebben wij in 1 dag gerealiseerd. Voor ons extra leuk, want nog niet eerder hadden wij op 1 dag zo'n grote oppervlakte (85.000 vierkante meter) van 21 speakers en 1 kilometer kabel voorzien, en dat is altijd wel een sport.
De gehele installatie is vakkundig geplaatst.
Na afbouw van de kantoren kon hier de geluidsinstallatie geplaatst worden en werden de speakers aangesloten.
FASE 5: AFRONDING MONTAGE EN OPLEVERING
Goed nieuws uit 's-Gravezande; de kantoren, kantine en bedrijfsruimte zijn klaar om voorzien te worden van geluid. Dit betekent dat wij aan de slag kunnen.
De werkplekken in de sorteerruimte worden voorzien van speakers, de kantine's krijgen de speakers en volumeregelaars en de geluidsinstallatie kan geplaatst worden.
De dag start vroeg zodat we op deze tweede montagedag een eind kunnen komen.
Alle speakers worden gemonteerd en de bekabeling wordt vakkundig weggewerkt.
Halverwege de dag kunnen ook de versterkers en tuner geplaatst worden. Eind van de dag kunnen we, nadat we alles eerst doorgemeten hebben de installatie aanzetten. Met succes, want alles werkt!
De eerste keer een geluidsinstallatie aanzetten blijft een magisch moment. Eigenlijk de leukste fase van een project want zodra er muziek te horen is, worden mensen blij en vrolijk. Er verschijnt dan een lach op de gezichten van de medewerkers. En die lach, dat is onze grootste waardering!
De volgende dag hebben wij het pauze-alarm geplaatst en geprogrammeerd en een uitgebreide uitleg gegeven over de installatie. Een installatie waar de klant jaren meer vooruit kan, en bovendien voorzien is van 5 jaar garantie!
|
Een mooi project is afgerond!